Scena niczym kartka

Już wiemy, jak tworzyć w programie Scratch proste animacje i gry. Teraz nauczymy się w nim rysować.

W kategorii Pióro (dawniej Pisak) znajdziesz różne bloki służące do rysowania. Za ich pomocą między innymi ustawisz grubość i kolor pisaka. Po użyciu bloku Stempluj na scenie pojawi się odbicie aktualnego kostiumu i położenia duszka – zobaczysz je po przesunięciu postaci w inne miejsce. Stempel oraz inne rysunki usuniesz ze sceny za pomocą bloku Wyczyść.

bloki pisak
Bloki wykorzystywane do rysowania /Lubię to! 5 – wyd. Nowa Era/
dodaj rozszerzenie

Jeżeli nie widzisz kategorii Pióro, musisz kliknąć w niebieską ikonę w lewym dolnym rogu (Dodaj rozszerzenie) i wybrać do dodania rozszerzenie Pióro (dotyczy również aplikacji Scratch na tablety).

Narysowanie kwadratu

Na filmie przedstawiono, jak narysować kwadrat o boku długości 100.

Rysowanie kwadratu /www.dlanauczyciela.pl/

Warto również zbudować skrypt, dzięki któremu usuniesz ze sceny wszystkie rysunki oraz ustawisz duszka na przykład na środku sceny.

wyczyszczenie sceny
Ustawienie duszka oraz wyczyszczenie sceny /Lubię to! 5 – wyd. Nowa Era/

Zadanie

W programie Scratch wysokość sceny odpowiada 360 krokom duszka, a szerokość sceny 480 krokom. Zastanów się, jak podzielić scenę na pola w kształcie identycznych kwadratów o możliwie jak największej długości boku.

Podpowiedź: na scenie należy narysować kratkę składającą się z 3 ∙ 4 = 12 kwadratów.

Rozwiązanie przedstaw w programie Scratch. Niech duszek rysuje linie pisakiem o grubości 2. Gotowy projekt (lub link) prześlij do mnie.