Program Scratch – przypomnienie wiadomości

Konto w Scratch

Jak zapewne pamiętacie z klasy czwartej, w środowisku Scratch możecie pracować bezpośrednio w przeglądarce internetowej lub zainstalować je na swoim komputerze. Niezależnie od tego, czy korzystacie ze środowiska zainstalowanego lokalnie, czy przez stronę www, wygląd ekranu praktycznie nie będzie się różnił.

Jeżeli jeszcze nie posiadacie konta na stronie scratch.mit.edu, zacznijcie od jego utworzenia. Po potwierdzeniu konta, będziecie mogli zapisywać i udostępniać stworzone przez siebie projekty.

Film ilustrujący jak utworzyć konto na portalu scratch.mit.edu /www.wowschool.pl/

Interfejs programu Scratch

W lewej części ekranu znajduje się scena, na której możecie umieszczać duszki – bohaterów twojego scenariusza. Domyślnie na scenie znajduje się duszek w postaci kotka. Każdy z duszków może wykonywać polecenia, które układacie w postaci zrozumiałych dla komputera skryptów. Skrypty stworzone dla wszystkich duszków (a także sceny) składają się na wasz program.

Interfejs programu Scratch /www.dlanauczyciela.pl/

W środkowej części ekranu do dyspozycji są klocki (nazywane też bloczkami), z których możecie budować skrypty i sterować duszkiem. Na górze możecie przełączać się między różnymi rodzajami (kategoriami) klocków: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Pisak, Dane, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia. Klikając na nazwy kategorii, możecie sprawdzić, jakie klocki się w nich znajdują. Klocki przypominają nieco puzzle – to znaczy, że nie każde możecie ze sobą połączyć. Zauważcie, że klocki należące do danej kategorii są w takim kolorze, jak nazwa kategorii.

Po prawej stronie znajduje się obszar skryptów, gdzie budujecie skrypty, łącząc odpowiednio klocki. Jeżeli duszków będzie więcej niż jeden, wówczas dla każdego zostanie stworzony oddzielny obszar skryptów (analogicznie scena ma swój obszar skryptów).

Program uruchamiacie, klikając w symbol zielonej flagi znajdujący się nad sceną z prawej strony. Jeśli chcecie zatrzymać program, możecie użyć znajdującego się obok czerwonego symbolu Stop.

Poeksperymentujcie i przypomnijcie sobie działanie poszczególnych funkcji.

Przejdź dalej: Podstawowe operacje w Scratchu